lunes, 22 de mayo de 2017

Entrevistem a Guillem Anguera

Guillem Anguera:
Té el Títol Superior de Música i el Màster en formació de professorat. Es dedica a la docència de l’acordió diatònic des de l’any 2001. En l’actualitat és professor d’acordió diatònic a l’Escola Municipal de Música de Tarragona i a l’escola EspaiTrad de Valls com també al col•legi Lestonnac de Tarragona. Ha treballat en altres escoles com l’ Aula de Sons de Reus, Aula de Música Tradicional i Popular de la Generalitat a Vila-seca i a Lleida, Aula de Música Tradicional de l’Anoia a Igualada, COMTCASE de Calaf i a l’EMMTP de l’Arboç del Penedès, entre altres cursos puntuals.
És el fundador i organitzador del Cap de Setmana Diatònic de Mont-roig del Camp des de l’any 2007.
Ha format part de diferents formacions com Aynulatac, La Cafetera Exprés i Txala entre d’altres, amb qui he enregistrat diferents treballs discogràfics. També he composat la música de diferents bandes sonores per a documentals, com “Mont-roig, tornaveu mironià”, “Barraques de pedra seca”, “Horta, recapte Picassiana” o la música del DVD promocional de la candidatura de Tarragona per ser capital de la cultura europea el 2016. Ha actuat en molts teatres del nostre país en diferents projectes, a destacar al Palau de la Música Catalana, l’Auditori de Barcelona, Teatre Bartrina de Reus, Teatre Metropol de Tarragona etc., i en festivals com el Mercat de Música Viva de Vic, Tradicionàrius o el FIMPT de Vilanova i la Geltrú entre molts altres.
Ha col•laborat en enregistraments discogràfics de músics del país i de fora, a destacar amb l’acordionista basc Kepa Junkera o el cantautor Fito Luri.

foto de Guillem Anguera.

1. Quins son els primers records musicals que teniu i quina va ser la primera vegada que vas tocar en un escenari?
He tingut la sort de viure sempre envoltat d’instruments musicals a casa dels meus pares, et puc dir que no tinc un record concret sinó que desde que tinc ús de raó he crescut envoltat de música. 
Segurament la primera vegada que vaig pujar a tocar en directe deuria tenir 4 o 5 anys acompanyant amb la pandereta als alumnes més grans als qui al meu pare els ensenyava a tocar la flauta. Ell no s’hi va dedicar mai però ho feia com a ¨hobbie¨ al meu poble.

2. Com es crea el projecte “Guillem Anguera”? Qui formeu aquest grup? Com ha anat evolucionant al llarg del temps?
El projecte comença a crear-se en el moment en què el grup Txala es dissol. Txala va ser un projecte molt bonic, també amb la majoria dels temes meus, i que vam rodar del 2003 al 2011, amb dos discs editats. En el moment que per diversos motius aquest projecte acaba hi ha un temps en què jo tinc molts altres projectes de vida com el fet de tenir fills i estudiar un Màster. Jo tenia al cap que en el moment que tot això passés i el meu temps m’ho permetés, enregistraria un disc d’aquest nou projecte. Segurament com a formació comença quan vaig anar a tocar en format de trio al Festival de Trikititxa de Getxo al País Basc pensant que la banda en un futur es podria ampliar, com així ha acabat sent.

3. Quins mitjans, col•laboradors heu tingut per promocionar-vos com a grup i gravar el teu  cd "14 km"?
Mitjans... els que bonament un cerca amb les possibilitats que un té. Treballant dia a dia a través de xarxes socials sobretot. La producció del disc musical l’he fet jo amb l’amic Jaume Martínez, que té un estudi (Echostudio.cat) on hem parit el disc i on nosaltres mateixos hem fet vídeos del macking off que després he mogut a través de Facebook,, Youtube, etc. Això ens ha permès donar-me a conèixer en alguns àmbits i sortir a mitjans com al TN comarques de TV3, al Canal Reus TV, Tac12, Catalunya Radio, Diari de Tarragona, entre altres mitjans. A més tenim confirmades altres entrevistes i notícies  que apareixeran en breu en més mitjans de comunicació.
A nivell musical les col•laboracions del disc són una bona carta de presentació, ja que cadascun dels músics que han participat del disc porten una gran trajectòria musical al seu darrera: Kepa Junkera, Xabi Aburruzaga, Joan Reig, Miquel Biarnés, Josep Valldeneu i Miquel Rojo (secció de vents d’ Oques Grasses), Francesc Aguilera i Nando Taló (TXEK), Lluís Chabuch, Albert Carbonell, Alexis Lanza, Xavier Macaya, Sergio Menem, Olga Pes, Xavier Pié, Josep Maria Ribelles, Francesc Sans... Un autèntic luxe. A més de tot això, tinc la sort de tenir al darrera el segell discogràfic Basc DNDISKAK que sempre ha cregut en el meu projecte.

4. Amb quins 5 adjectius definiríeu el grup?
És complicat definir amb 5 adjectius el grup, ho faig extensible al disc, però et diré: Proper, molt personal, expressiu, delicat, alegre.

5. Com us veieu  dintre del panorama de la música catalana? Com veieu el panorama musical a la vostra comarca? 
Fa molts anys que em dedico a l’acordió diatònic, he voltat molts indrets del nostre país i dins l’àmbit diatònic això fa que força gent et conegui. Em veig com tants músics del nostre país, lluitant dia a dia per poder viure d’aquesta feina tan digna i apassionant, però amb les dificultats que comporta això, ja que la cultura en general no està prou ben valorada. Dificultats que s’accentuen en el moment que fas música instrumental sense cantar i amb un instrument com l’acordió diatònic. Malgrat això, veig que el disc s’accepta molt bé i les crítiques són molt bones. Per la meva part penso que porto l’acordió diatònic a un àmbit diferent del que estem acostumats, defugint força del món tradicional que és on estem més acostumats a veure’l, i això agrada.

6. Com veieu la iniciativa Festa de la Música de Sudanell? Que trobarem en el vostre concert a Sudanell?
Molt bona iniciativa, com totes les que afavoreixen que es faci música en directe. Felicito a l’organització les ganes de fer les coses i la passió en què s’està treballant. En el nostre concert podreu veure i escoltar un directe amb 5 músics professionals que porten molts anys tocant per aquest món. Mostrarem el disc ´14 Km¨ adaptat a la banda formada per l’acordió diatònic, el teclat, les cordes, el baix elèctric i les percussions. Un directe amb melodies pròpies molt càlides, harmonies molt treballades i amb una gran expressivitat, com també altres temes molt més alegres i rítmics que donen ganes de ballar.

7. Com us plantegeu es propers concerts? On us podrem veure? 
Que pugui dir ara mateix tenim el dia 3 de juny a la FMS a Sudanell, el 4 de juny la presentació oficial del disc al Teatre Principal de Valls, l’ 1 de juliol al Bouquet Festival de Tarragona, el 14 de juliol al Cap de Setmana Diatònic de Mont-roig del Camp, el 16 d’agost al Festival de Música d’ El Vendrell, el 5 de novembre la festa dels 14 km amb les col•laboracions tocant al Teatre Bartrina de Reus dins el Festival Accents, i d’altres que s’estan concretant però que encara no puc anunciar.

8. Ens podríeu explicar alguna anècdota divertida del grup?
Anècdotes sempre ens en passen quan voltes, una de les últimes va ser a Miramar, que després de tenir-ho tot muntat va començar a ploure i vam acabar tocant al menjador d’una casa davant del foc a terra i amb la gent que no hi cabia escoltant desde fora com podia...

9. Quines són els vostres referents musicals? 
A nivell acordionístic sens dubte en Kepa Junkera, amb qui vaig descobrir l’instrument a través dels seus discs. Ara tinc la sort de conèixer-lo en persona i vull dir que ja em fascinava a nivell musical però ara el valoro molt a nivell humà, és una sort i un regal que hagi col•laborat al meu disc. A nivell d’estils n’hi ha molts altres, m’encanta Lluís Llach per citar-ne de casa nostra, el rock català en general que ja d’adolescent escoltava, el jazz que vaig descobrir al Taller de Músics on vaig estudiar o el món tradicional que de petit he mamat... Podria dir molts noms concrets de grups o músics però la llista seria molt gran.

10. Quina es la teva última descoberta musical emergent?
També n’hi ha molts que podria anomenar, però vull parlar acordionísticament. M’encanta el Xabi Aburruzaga, que també ha col•laborat en el disc. El vaig descobrir l’any 2010 al Cap de Setmana Diatònic de Mont-roig del Camp que organitzo cada 3r cap de setmana de juliol. Va ser una sorpresa molt agradable portar algú desconegut per mi i que m’ha aportat tant, tan a nivell musical com personal. Acaba de treure el seu quart disc ¨Keltik¨i el recomano molt a tothom.

11. Amb quin grups us agradaria compartir escenari?
En el present he tingut la sort de compartir escenari amb en Kepa Junkera diverses vegades i això ja és increïble. En un futur i per canviar d’estil,, m’encantaria fer-ho amb els Txarango, m’agrada molt la seva música i els valors que transmeten. En el passat m’hauria encantat fer-ho amb en Lluís Llach pel que representa a nivell musical i polític en el nostre país.

12. Que aconsellaríeu a un grup emergent que comença ara amb el seu projecte musical?
Que treballin molt perquè ningú regala res, que si creuen en alguna cosa ho facin perquè la recompensa sempre acaba arribant, i que és un privilegi que tenim el poder fer música per un mateix i pels altres.

13. Què és el que us  apassiona de la música?
Amb una paraula: tot.

14. Creieu que la música amanseix les feres?
Indiscutiblement... És un tòpic, però si al món hi hagués més música, no hi hauria tantes guerres, tanta corrupció, tanta misèria. La música aporta a nivell emocional tantes coses positives que encara no entenc com en l’àmbit educatiu se li dóna tan poc valor, i a nivell polític tanta poca importància a la cultura en general. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario