jueves, 18 de agosto de 2016

Entrevistem a Damià Olivella

Damià Olivella va néixer el 29 de desembre de 1978. La seva passió per la música comença ben d'hora, i és als 11 anys quan aconsegueix comprar la seva primera guitarra amb la qual comença a interpretar les cançons d'artistes com Stevie Wonder, Otis Redding, Sam Cooke, Michael Jackson, entre d’altres, que formarien la seva més notable influència. De formació absolutament autodidacta, aviat compón les seves primeres cançons i comença a impartir classes de guitarra i cant. Amb 16 anys decideix deixar-ho tot per la música i dedicar-se a la composició i gravació de les primeres cançons, que posteriorment formarien part del seu primer CD. Instrumental i bàsicament experimental, compost i produït per ell i amb la guitarra com a principal protagonista, i la seva música comença a formar part en anuncis i sintonies de programes.

Es succeeixen projectes amb diverses bandes, concerts i enregistraments col·laborant amb rellevants artistes fins que decideix carregar la seva guitarra a l'esquena i aventurar-se en altres cultures, altres països on presentar les seves cançons i sobretot conèixer i aprendre diferents sons. Això dóna lloc al seu segon disc, No one else but me, cantat íntegrament en anglès. Però 2 anys més tard, Damià Olivella decideix publicar el seu primer disc en la seva llengua materna, Ara. Un treball que irromp amb força en l'escena musical catalana, de tal manera que el porta a les millors sales del país i a fer-se un lloc amb èxits com Gratitud o Més enllà...

Tres anys després del seu anterior llarg Ara (2009), cantat íntegrament en català, el manresà ens presenta un nou àlbum, més personal i ric en sonoritats, amb deu cançons que suposen un viatge per deu estats d’ànim diferents, però amb una única essència i direcció: parlar-nos del “nou sentit” que està prenent el món, d'aquesta transformació -dura, però alhora esperançadora- que estem vivint. Un nou sentit és un treball eclèctic amb noves sonoritats i diverses influències que passen des de la música hindú al folk passant per la música africana, però en el qual el soul és la màxima referència... no en va podrem intuir els seus referents musicals, com ara Otis Redding, Stevie Wonder, Tracy Chapman o Ben Harper, entre d’altres. El CD està produït pel propi Olivella i compta amb la participació de la mateixa banda que en l’anterior disc, i amb col·laboracions especials de Natxo Tarrés (Gossos) i Alba Marbà.

Nou disc 'ORIGEN', octubre de 2014
'ORIGEN' és un retorn, un viatge a l' inici, al lloc on les coses comencen, i jo sento la il·lusió d'aquest principi, aquella "guspira" com feia temps no sentia. Amb el bagatge de més de mitja vida dedicada a la música i amb les ganes i la força per seguir lluitant. Crec que ha arribat l'hora de fer realitat aquest projecte, i vull fer-ho bé, tan bé com us mereixeu i es mereixen les cançons que guardo per vosaltres. Amb aquest disc tinc ganes de reivindicar-me, i no he posat límit a la meva creativitat. És per això que crec que "Origen" us sorprendrà positivament. "Un Nou Sentit" va ser una evolució natural de l'anterior disc "Ara". Amb aquest nou disc l'evolució serà més gran, més notable, i estic segur que us agradarà i us arribarà.


1. Com et vas iniciar en el món de la música i quina es o era la teva motivació?
La música em va atrapar ben d'hora, m'agradava molt cantar la música que sonava a casa, i ho vaig fer des de ben petit. Un dia, quan tenia 10 anys, vaig veure i sentir algo que em va enamorar, un soul de Smockey Robinson cantat pels Jackson 5. Allò em va impactar moltíssim, tant que en aquell instant vaig deicidir que jo volia acostar-me a allò, i dedicar-me a la música.
Em vaig comprar una guitarra i vaig aprendre de manera autodidacte a tocar, a comprendre la teoria musical, l'harmonia.. No podia parar!

2. Com es crear el projecte “Damià Olivella”? i com ha anat evolucionant al llarg del temps? 
Uf, van ser molts projectes anteriors... vaig editar el meu primer disc quan tenia 20 anys, instrumental, també vaig tenir una banda de blues, i vaig grabar un segon disc en anglès als 26 anys. Després vaig anar a viure a Londres i allà em va donar per escriure en català, Colors és la primera cançó que vaig fer en català, tot i que primer la vaig escriure en anglès. 

3. Quins mitjans, col.laboradors has tingut per gravar i promociar els teus discs?
Conto amb una discogràfica que m'edita i promociona els discs, però la part musical la faig tota jo, les lletres, la composició, la producció, els arranjaments, totes les guitarres, cors... una bogeria!

4. Com et veus dintre del panorama de la música catalana?
Molt pringat! ..no, realment no hi penso mai en això, m'es igual.. aqui estic, que ja és molt.

5. Com definiries la teva música?
No ho sé, cada cançó és un món.. però procuro parlar de coses importants per mi, no vull ni sé parlar de xorrades mentre canto.

6. Com us plantegeu la nova gira o el que queda de l’any? 
Bona pregunta... doncs anar fent bolos i començar a gravar idees a l'estudi que m'estic fent a casa. I que les cançons em portin.

8. Quin ha sigut el teu millor concert com a músic i espectador? 
Cada concert té la seva màgia, no en puc triar un. I com a espectador vaig flipar molt veient a Michael Jackson, jo era un nen i ell el meu Déu de la música.

9. Quines són les teves influencies musicals? 
Moltes, però la més clara és la música negre, Michael Jackson i Stevie Wonder sobretot. 

10. Quina es la teva última descoberta musical emergent?
Des d'Amos Lee no he sentit res que em captivi del tot.

11. Un lloc on t’agradaria tocar?
Crec que aviat faré un concert a casa meva.

12. Que aconsellaries a un grup emergent que comença ara amb el seu projecte musical?
Que no oblidin que la música cura, que ens fa trascendir. I que si ho obliden, que siusplau es deidiquin a una altre cosa. 

13. Què és el que us apassiona de la música?
Tot, és l'idioma de l'ànima, ens uneix, ens fa sentir bé, ens recorda qui som.

No hay comentarios:

Publicar un comentario